Høring om ny luftfartsstrategi – Stortingsmelding 10

Høring om ny luftfartsstrategi – Stortingsmelding 10

Forbundet har i dag deltatt på høring i Stortingets transport og kommunikasjonskomite angående Stortingsmelding 10 (2022-2023) om ny nasjonal luftfartsstrategi.
NHF kom med muntlige innspill i tillegg til de allerede avgitte skriftlige innspill til komiteen.
NHF har gitt følgende skriftlig innspill til høringen:

I all hovedsak er Meld St 10 grundig og treffende, og et viktig bidrag til å ivareta og utvikle norsk luftfart.

NHF ønsker å påpeke noen momenter som burde vært tydeligere omtalt i strategien:

* Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har tidligere uttalt at han har spesielt tro på flysikkerhetsarbeidet som blir gjort gjennom Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel. Den samme oppfatningen deler vi og trolig bransjen for øvrig, men omtale av forumet er utelatt i meldingen til Stortinget. I følge SINTEF Helikoptersikerhetsstudie 4, er en revitalisering av Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel en vesentlig forutsetning for å opprettholde dagens sikkerhetsnivå. Det påpekes videre at Samarbeidsforums aktivitet har avtatt, og at Samarbeidsforum bør bli mer enn et forum for informasjonsutveksling. I tillegg anbefales det at tiltakene fra studien bør følges opp av forumet, og dokumenteres på en standardisert måte. NHF har vært medlem av forumet siden oppstarten, og vi erfarer det samme som helikoptersikkerhetsstudien påpeker. De senere årene har handlekraften avtatt, og det har blitt vanskeligere å få til felles uttalelser fra Samarbeidsforum. Slik det tverrfaglige forumet er sammensatt, er det naturlig med motstridende interesser. Vi mener det likevel er viktig at Samarbeidsforum tar en aktiv rolle og uttaler seg i flysikkerhetsrelaterte saker, slik at ansvarlige myndigheter har så godt beslutningsgrunnlag som mulig.

* Rekruttering av flyteknikere både sivilt og til forsvaret har blitt vanskeligere. Det er flere grunner til dette, og vi oppfordrer norske myndigheter til å ha et bevisst forhold til årsakene, det fremtidige behovet og konsekvensene av mangel på denne kompetansen.

* I kapittel 9.4.3 legges det til grunn at; «helikopteroperasjoner mellom det norske fastlandet og installasjoner på kontinentalsokkelen, og mellom slike installasjoner, faller utenfor EØS-avtalens geografiske virkeområde. Det medfører at operatøren må ha norsk driftslisens og Air Operator Certificate (AOC) utstedt av Luftfartstilsynet, selv om operatøren i utgangspunktet har sitt hovedkontor utenfor Norge. Disse foretakene er derfor fullt underlagt norsk tilsyn.»

NHF støtter dette synet, og ønsker samtidig å påpeke viktigheten av å bevare disse organisasjonene i sin nåværende form og omfang, som inkluderer de tekniske organisasjonene.

Den nylig publiserte SINTEF Helikoptersikkerhetsstudie 4 har listet noen viktige forutsetninger, deriblant å «Opprettholde unntak fra EUs standardiserte regelverk, for eksempel sikre krav om norsk AOC med alle dens elementer intakt.» Videre anbefaler sikkerhetsstudien å «Sikre at vedlikehold og modifikasjonsarbeid utføres under norsk myndighetstilsyn (T9)».

Slik EU-regelverket er utformet i dag, og med endringsforslag om å løsrive også CAMO organisasjonens tilknytning til AOC, vil vi kunne få en situasjon der bare den operative organisasjonen med flygere er underlagt norsk tilsyn. CAMO og vedlikeholdsorganisasjon vil kunne flyttes utenfor landegrensene og dermed utenfor norske myndigheter tilsyn og kontroll. I tillegg til å kunne direkte påvirke flysikkerhetsnivået, vil dette også kunne påvirkelandets  beredskapsevne og totalforsvar.

På bakgrunn av dette ønsker NHF å oppfordre norske myndigheter om å forsterke forskriftskravet til norsk AOC for disse operasjonene, ved å også inkludere krav til intern CAMO og vedlikeholdsorganisasjon.