CHC Helikopter Service starter flyvninger til olje- og gassinstallasjonene til Equinor, Vår Energi og Lundin med 35 prosent iblandet biodrivstoff på tanken. Tidligere har bare 0,5 prosent av drivstoffet brukt til flyvningene på norsk sokkel vært avansert biodrivstoff.
Siden starten av 2020 har det vært et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff som andel av alt flydrivstoff som omsettes i Norge. Men om man har tenkt å nå stortingets målsetting om at 30 prosent av alt flydrivstoffet som omsettes i Norge skal være basert på bio innen 2030, må det flere aktører på banen.
Nå håper CHC Helikopter Service at de kan bidra til å kutte ytterligere utslipp i transportsektoren, og samtidig dytte norsk luftfartsindustri i retning av å nå sitt mål om netto nullutslipp innen 2050.
- For at vi skal nå målet om netto null må bruken av biodrivstoff øke. Det er rett og slett ikke mulig å nå målene uten, sier Helge Nesvåg, Commercial Director i CHC Helikopter Service.