Airbus H175 Deice campaign del 2

Airbus H175 Deice campaign del 2

Airbus H175 Deice campaign del 2

Undertegnede stilte på vegne av NHF til denne eventen på Clarion Hotel Air Sola. Her var alle operatører og kunder av Airbus samlet sammen med flere fagforeninger og HLO representanter. Etter forrige presentasjon-runde i fjor, var dette dagen for å komme med oppdatering i forhold til testingen og sertifiseringen av H175 med Ice Protection System (IPS).

Innledningsvis fikk vi litt fakta om hvor H175 flyr og hvor mye som selges av typen om dagen. Det har vært ti tøffe år for Airbus etter at Super Pumaen H225 fikk flyforbud i flere land. Nå peker derimot tallene oppover, og Airbus sier de har meget høyt fokus på supply chain, særlig da konkurrenten Sikorsky sliter fælt med dette for tiden.

I dag flyr det 53 helikopter av typen H175 i 13 land. 29 av maskinene er i Europa og operert av NHV, Babcock, og CHC. Det er flydd over 175 000 timer. H175 har nå 15% av markedet og ligger som nummer to etter S-92, og tallene øker. 37 bedrifter har i dag kontrakt med Airbus og H175, enten de har kjøpt eller har opsjon på å kjøpe. Pr. 2022 er det 25 H175 i Nordsjøen fordelt på Danmark, Norwich, Den Helder og Aberdeen.

H175 har en «sweet spot» (liker seg best) på en rekkevidde på 190 NM. Airbus tilbyr noe som kalles «Secure Ramp Up». Dette betyr at de nøye overvåker introduksjonen av H175 hos nye kunder med full support, tekniske representanter etc. til kunden overtar kontrollen.

Foto: Airbus Helicopters

Ice Protection System (IPS)

Airbus skulle etter planen teste det nye isbeskyttelsessystemet under ekstreme værforhold i Alta i løpet av vinteren som var. Men på grunn av tekniske problemer etter at halen tok nedi under landing ble prosjektet utsatt, og de fikk kun testet utstyret i april måned.

Planen er at H175 med IPS skal være ferdig sertifisert av EASA i slutten av 2024, og de har som mål å kunne levere IPS til H175 tidlig 2025. Testingen skal fortsette i vinter med to helikopter parallelt. En pre-serial maskin skal fly i Norge fra november og ut mars neste år. Samtidig skal maskinen som var i Norge fly i Canada denne perioden.

Foto: Airbus Helicopters

Cargo

Dagen ble avsluttet med et tema som skapte mange diskusjoner. Airbus H175 kan ta 16 passasjerer, og har nyttelast på opptil tre tonn. Det er med andre ord ingen problemer med å få med seg det som trengs. Men det er én ting Airbus ikke hadde tenkt på, størrelsen på bagasje-rommet!

De har hatt et prosjekt der de har kjøpt inn bagger lik de som brukes i Nordsjøen, og det går ikke mer enn 24 bagger inn i cargo. Hva gjør vi med det, spør de oss. Flere forslag kom opp. Bagasje-pod på utsiden? Dette likte ikke Airbus. Bagasje i cabin sammen med passasjerer? Airbus fikk mange innspill.

Er stolene lette å sette inn og ta ut? De må lage et system hvor det tar maks én time hvor stoler skal ut, maskinen skal inspiseres mellom turene, og bagasjenett eller lignende skal monteres inn i kabinen mot at maskinen tar færre passasjerer.

Sikorsky S-92A har restriksjoner mot å ha bagasje og passasjerer i kabinen samtidig, så dette måtte Airbus sjekke opp i. Oljeselskapene lager strenge regler for passasjerene, og de kan også begrense antall bagger. Det kan bli vanskelig når det kommer operatører med masse utstyr.

Airbus kommer tilbake med løsninger når de har sett på dette.

 

Laila Veronika Jonassen, BNTF