Årets Sola Konferanse ble avholdt mandag 20.September, dette var første gang siden 2019 (grunnet Covid-19). Selve konferansen ble kjørt med full styrke og man fikk alle operatører og produsenter på plass på Sola på tross av enkelte reiserestriksjoner.
For arbeidsutvalget i Lo´s Helikopterutvalg (Henrik Fjeldsbø IE, Erik Hamremoen LO, Torstein Sandven NF og Tom Stian Beitland NHF) ble det masse møter med helikopter produsentene.
Møtene var stort sett preget av hvordan selskapene har kommet seg gjennom Covid-19 og generell programoppdateringer av de ulike helikopter typene som er aktuell for norsk sokkel. (S92B, AW189, Bell525 og H175). Det er ikke mye nytt å melde blant de 4 maskinene men et kort sammendrag av typene er :
S92B
S92B er fortsatt tidlig i produksjonsfasen da Sikorsky har avventet produksjonene noe, da de har ventet på bestillinger fra operatører. Det virker som at markedet er på bedringens vei, samt at Cougar har lagt inn bestilling på S92B. Dette gjør at kanskje flere operatører får øynene opp for en B utgave av S92.
AW189
Leonardo er dyktige på å fremme sin super medium AW189 som et tilskudd til S92 i Nordsjøen, de ser på den som høyaktuell kandidat til shuttelmaskinen nede på Valhall. Noe av utfordringene med AW189 er bagasjeplass, men her holder Leonardo på å designe en ekstra baggasje pod som skal løse denne problematikken. Podden er ikke ferdig sertifisert på nåværende tidspunkt.
Bell525
Bell er fortsatt i full gang med sertifiseringen av Bell 525, denne prosessen har tatt lengere tid enn tidligere antatt grunnet 737 Max hendelsen i 2019 og Covid-19. De hadde som mål å ha maskinen ferdig sertifisert i Norge mot slutten av 2022, men det kan fort ende opp med at vi ser 2023 før det blir tilfellet uten at det ble sagt noe spesifikt.
H175
H175 er også aktuell for Norsk sokkel, men har på dette tidspunktet ikke rotor de-ice, noe som gjør den lite aktuell de fleste plasser langs kysten. Airbus ser på muligheten for å utstyre H175 med rotor de-ice, men virker ikke som at det er nok etterspørsel enda etter dette. Dermed er de noe avventende på å sette i gang sertifisering prosessen.
Under årets konferanse var det laget til et “Showroom” av helikopter utenfor hos Flight Safety hangaren på Sola, Her var det utstilt S92A , AW101, AW189, H175, og en Drone fra Nordic Unmanned. Det var en fin mulighet å få se de forskjellige helikopter typene opp imot S92 slik at man fikk en form for størrelses sammenligning. S92 ble meget liten i forhold til AW101, man kan sitte i cockpiten på AW101 og se ned på S92.
NHF var også invitert gjennom Helikopter Utvalget til å være med på Demo tur med AW189, her fikk vi oss en 45 mins flytur rundt stavanger og gjennom Lysefjorden som i seg selv er meget spektakulært. AW189 fremstår som en bra flymaskin med lite støy i kabinen og et vesentlig mindre vibrasjonsmønster enn hva man har på en S92. Dette var et bra tilskudd til Sola konferansen for folk som ikke har sett eller prøvd og fly AW189 tidligere.
Bell hadde grand opening av sitt Bell 525 Experience Center mandags morgen før selve Sola Konferansen startet. Her møtte Foreninger, Operatører og Oljeselskaper. Selve åpningen ble utført av Solas vara ordfører Siv-Len Strandskog og SVP i Bell Patrick Moulay. Bell har fått på plass en real size Bell 525 mockup maskin, slik at alle interesse parter kan få se maskinen og få et innblikk i hvordan 525 er og ser ut. Selve mockupen skal stå på Showroomet i 2 år slik at det vil bli mulig for alle interesserte å se maskinen. Bell Sitt Experience Center er lokalisert mellom Bristow Hangaren og CHC SAR Hangaren på Sola.
Årets konferanse hadde flere interessante foredragsholdere, men den røde tråden i konferansen var hvordan Covid-19 har påvirket oss alle og de enkelte organisasjoner. NHO´s Torbjørn Lothe ga en god hyllest til regjeringen for at støttende midler var kommet kjapt på plass i flybransjen, dette hjalp selskapene noe i en meget krevende situasjon. Han spesifiserte at det kan oppstå flere lavpris selskaper nå etter Covid-19, noe som han er skeptisk til ettersom at dette er allerede en presset bransje. Han gikk faktisk så lang at han beskrev at disse lavpris selskapene kunne være potensielle fagforenings knusere. Dette viser bare hvor viktig fagforeninger og 3 parts samarbeid er.
Årets konferanse var meget vellykket, og det var godt å få snakket med NHF´s samarbeidspartnere og andre interesse parter. NHF ser frem til Sola Konferansen høsten 2022.