Tekst: Tom Erik Økvik
Intervjuer: Atle Espen Helgesen
På vårparten av 2024 ble helikopterindustrien igjen samlet for den årlige begivenheten, Heli-Expo. Arrangementet som er verdens største helikoptermesse tiltrakk seg 15 000 besøkende fra hele verden, inkludert LO Helikopterutvalg og Norsk Helikopteransattes Forbund.
For forbundsleder Øyvind Strøm, og styremedlem operativt, Jan Møller Andersen er deltakelsen på Heli-Expo 2024 en unik mulighet til å oppdage de nyeste innovasjonene i helikopterindustrien. Med et fokus på å representere arbeidstakernes interesser og fremme sikkerhet og kvalitet i bransjen, er det avgjørende å være til stede på et arrangement av slik størrelse og betydning.
Under Heli-Expo fikk NHF sammen med LO Helikopterutvalg muligheten til å snakke med produsenter og ledende aktører i bransjen, utveksle kunnskap og erfaringer som vil være til nytte for både arbeidstakere og arbeidsgivere på norsk sokkel.
Jan Møller Andersen (t.v.) og Øyvind Strøm (t.h.), her sammen med Henrik Solvorn Fjeldsbø,
Forbundssekretær og Leder for Industri Energis helikopterutvalg. Foto: Atle Espen Helgesen
Ex. US Army CH-47 Chinook modifisert for brannslukning, her i sivile farger. Foto: Atle Espen Helgesen
Ulykke
Midt under årets expo skjedde dessverre det utenkelige, hvor et redningshelikopter fra Bristow som var ute på treningsoppdrag havarerte like utenfor Sotra. Under et møte om helikoptersikkerhet kom beskjeden om den fatale ulykken fram til helikopterutvalget. For NHF og Helikopterutvalget var det godt å se hvordan bransjen reagerte og omfavnet hverandre i tiden etter. Og det understreker igjen viktigheten av å delta på et slikt arrangement hvor man kan påvirke framtidens helikopterdrift i en sikrere retning.
Forbundsleder Øyvind Strøm understreker at luftfarten dessverre ikke er 100 prosent trygg.
– Vi har ennå ikke klart å gjøre transportsektoren helt sikker, verken på veiene, i luften eller på havet. Og innen luftfart er det helikoptertrafikk som utgjør den største risikoen. Derfor skal vi kontinuerlig strebe etter å håndtere risiko og etter beste evne alltid ha fokus på sikkerhetsforbedrende arbeid, sier Strøm.
-Det å være på Heli-Expo understreker betydningen av det sikkerhetsarbeidet vi jobber med hele tiden. Vi må kjenne risikofaktorene og jobbe målrettet og kontinuerlig for å heve sikkerhetsnivået. Det forutsetter tillit og dialog mellom de ulike aktørene, sier han.
SAR-kaptein Jan Møller Andersen i Bristow og styrerepresentant i NHF er enig
– Sikkerhet er alltid vår øverste prioritet og fokus. En av de aller viktigste forutsetningene i dette arbeidet er godt samarbeid og tillitsfull dialog mellom partene, sier han. Andersen kjente de involverte i Sotra-ulykken svært godt og har samarbeidet med enkelte av de i over 15 år.
– Ulykken preger oss alle. Offshore helikopter, og særlig offshore søk og redning, er et lite miljø og ulykken traff oss hardt. Samtidig er det stor iver etter å lære av ulykken. Derfor må vi så snart som mulig finne årsaken til ulykken og lære av den.
Han understreker at det alltid vil være en grad av risiko for helikopteroperasjoner.
– Vår jobb er å styre risikoen best mulig, sånn at det ikke blir problemer. Og vi skal alltid ta tak i detaljene og gjøre kontinuerlige forbedringer, sier Andersen.
I en situasjon som den vi er i nå (etter ulykken med SAR helikopter), er det viktig å ikke sammenligne CAT-operasjoner (Commercial Air Transport / tilbringer flyvning) med SAR-operasjoner. Dette er to vidt forskjellige disipliner, hvor CAT er utført i tryggere og kontrollerte omgivelser, mens SAR-operasjoner har en mye større grad av variasjon, kompleksitet samt risiko. Derfor minner ulykken oss veldig tydelig om, hvorfor det er viktig at SAR-besetningen får mulighet til å trene så mye og realistisk som mulig på alle de momenter de skal mestre, for å kunne opprettholde en troverdig SAR-beredskap for de som jobber offshore.
Maskinen ble svært raskt hentet opp fra havet etter havariet. Foto: SHK
Gadgets
Som styremedlem operativt i NHF, var Jan Møller Andersen en av deltakerne som representerte NHF under Heli-Expo i år. Til tross for sitt sterke ønske om å utforske alle de nyeste utstyrs- og teknologitilbudene innen Search and Rescue-segmentet, fant han knapt tid til å se alt.
Med et travelt program fullt av møter, var tiden knapp for Andersen. Han var imidlertid fast bestemt på å få mest mulig ut av opplevelsen og få sett på det som kunne være relevant. Under messen var SAR-utstyr særlig spennende. Som kaptein på Bristows redningshelikoptre er han kjent med betydningen av å ha det beste og mest egnede utstyret når det gjelder redningsoperasjoner.
Derfor er han svært ivrig etter å lære om og se på det nyeste, fra avanserte redningshelikoptre til spesialisert redningsutstyr og navigasjonssystemer. Selv om tiden var begrenset klarte Andersen å besøke noen få stands, og fikk sett litt på en AW139 i SAR/medevac konfigurasjon. Den var litt liten sammenlignet med S-92, men ser svært lovende ut.
AW139 fra Los Angeles Fire Department med brannslukkningskapasiteter og SAR-utstyr. Foto: Jan Møller Andersen
Ny versjon av NVIS-briller (night vision) var også utstilt. Disse veide bare halvparten så mye som de de flyr med i dag. Samtidig fikk Øyvind og Jan testet en heisoperatørsimulator som bruker VR-teknologi. Simulatoren kan kobles opp mot en hvilken som helst level D pilot simulator. Sådan vil man kunne trene SAR-besetninger på samme oppdrag i både standard prosedyrer og nødprosedyrer.
Ny heisoperatørsimulator som bruker VR-teknologi, for å trene hele mannskapet samtidig. Foto: Øyvind Strøm
Andersen er generelt imponert over mangfoldet og kvaliteten på det som ble tilbudt, og tar med seg verdifull kunnskap og ideer tilbake til Norge. Selv om han ikke fikk se alt, er han takknemlig for muligheten han har fått til å delta på Heli-Expo.
Nye helikoptertyper
Like før årets expo lukket dørene kunne Equinor meddele gladnyheten om at de anskaffer 15 nye helikoptre til norsk sokkel. Dette har vært et etterlengtet tilskudd til dagens offshoreoperasjoner hvor Sikorsky S-92 som er plaget med enorm delemangel nesten har monopol. Ti Bell 525 og fem Leonardo AW189 forventes levert fra 2026.
Øyvind Strøm mener at det viser en generell optimisme i offshore helikopterbransjen, etter flere vanskelige år.
– Det blir spennende tider framover for alle som jobber i bransjen. Samtidig vil det bli utfordrende når vi får flere nye helikoptermodeller i drift i samme tidsrom, i løpet av 2026. Det har aldri skjedd før og det vil bli krevende for helikopterorganisasjonene. Vi må derfor allerede nå begynne å forberede oss, sier han.
Flere og flere Black Hawks bygges om til sivil bruk. Foto: Jan Møller Andersen
Neste års Heli-Expo skal avholdes 10.-13. mars i Dallas, Texas. Da under navnet «Verticon». Helicopter Association International (HAI) som fylte 75 år i fjor, har bestemt seg for å bytte navn til Vertical Aviation International (VAI). HAI uttalte at rebrandingen blir drevet av de store fremskrittene innen roterende luftfart, som droner, tilt-rotorer og elektrisk vertikal takeoff og landing (eVTOL) som raskt har dukket opp de siste årene.
Andersen sier farvel fra Santa Monica beach! Foto: Jan Møller Andersen