LO Helikopterkonferanse 2023

LO Helikopterkonferanse 2023

LO Helikopterkonferanse åpnes!

Med velkomst av helikopterutvalgets leder, Henrik Fjeldsbø. Dette er tredje samling. Første gang var i 2019 men pandemien har begrenset mulighetene til arrangementer i senere tid. Ved de to første samlingene var tanken at det skulle være halvdagsseminarer for medlemmene i utvalget for å dele aktuelle saker og erfaringer. Det finnes få arenaer for slik informasjon. I år utvides det til to dager og hele 70 deltagere!

Fjeldsbø fører deltagerne gjennom programmet og gir ordet til Erik Hamremoen, spesialrådgiver i LO. Presentasjonen omhandler LO luftfart og hva de gjør for å skape en tryggere helikopterbransje. Hamremoen peker på fokusområder som biodrivstoff, og ønsker om kontraktsbundet bruk av dette.

Ellers er det svært dårlig statistikk for sikkerhet på innlandet. Det er ofte er unge, ferske piloter som jobber alene med kunder som stiller veldig strenge krav. Sikkerhetsmarginene er mye lavere enn ved offshore helikopter operasjoner. De arbeider nå med å innføre lignende krav på innlandet som det er ved offshore flyging.

 

Fjeldsbø tar igjen over ordet

Helikopterutvalget møter ulike utfordringer i dag. Utvalget skal behandle saker som handler om flysikkerhet og rører ikke tariffsaker eller lignende konflikter. Et eksempel på hva utvalget jobber med er påvirkning av produsenter i ulike foraer som HAI Heli-Expo.

Tross ny teknologi i nyere helikoptre, er det en fellesnevner med lavere takhøyde, kortere rekkevidde og generelt mindre kapasitet i disse. Utvalget tror at en av disse kommer til å ta over for aldrende Super Pumaen, men kan ikke si når enda.

Deltagere på LO offshore helikopterkonferanse fikk en nærmere titt på Bells 525 Relentless mockup

Pustesystemer

Cat A EBS* pustesystem kan gi passasjerer 60 sekunder med luft til å evakuere helikopteret ved nødlanding på vann og en eventuell velt. Det hele kom etter en ulykke i 2014 som fant sted på britisk sektor. Systemet har ikke vært i bruk i Norge enda grunnet en dispensasjon som går ut første juli i år.

Ulempen med dette systemet er risikoen som oppstår ved trening. Det er en risiko for at lungesprengning oppstår om systemet brukes feil. Faren for alvorlig skade ved trening er større enn fordelene systemet medbringer i drift. Utvalget ønsker ikke at dette systemet skal tas i bruk på norsk sokkel, og arbeider for å få inn et permanent særnorsk krav om at systemet ikke skal brukes.

*Emergency compressed air breathing system

 

Helikopter flygeinformasjonstjenesten

HFIS tjenesten på Tampen feltet står for fall. HFIS er viktig for helikoptertrafikken og sikkerheten i Tampen-området i Nordsjøen. Når Equinor vil legge ned tjenesten betyr det økt risiko og en forringelse av flysikkerheten nord i Nordsjøen. Utvalget jobber for at tjenesten skal bestå, hvor HFIS arbeiderne har nærhet til operasjon, lokalkunnskap og god kompetanse.

 

En av de store utfordringene

En av de største utfordringene som utvalget ser på i dag er blant annet internasjonal standardisering og regulering. Det jobbes for å ivareta særnorske krav for å sikre kompetansen vi har i dag i det norske offshoremarkedet. Andre utfordringer er knyttet til ny teknologi slik som offshore vindmøller og droner, hvor begge deler kan påvirke offshore helikopter trafikk. Utvalget følger opp disse sakene og ser på hva som kan gjøres for å unngå uønskede situasjoner.

Det var mange deltagere på årets helikopterkonferanse

Lars Landsnes fra Nordic Unmanned

Landsnes gir de fremmøtte en innføring i markedet i Europa som er spådd til å ha en verdi på 14.5 millioner euro, og kan skape så mye som 145 000 arbeidsplasser innen 2030. Bruksområder for droner offshore er for eksempel varetransport, inspeksjoner og beredskapsoppgaver.

Landsnes forteller videre om regelverket for droner, og sammenligner det med regelverkene vi kjenner til i dag fra bemannet luftfart. Det er fortsatt utfordringer for å innføre droner for fullt offshore, blant annet utfordringer knyttet til drivstofftyper som dronene bruker, radiokommunikasjon og vær.

 

Representanter fra Leonardo

Leonardo ser på muligheten for å innføre deres helikoptertyper på det norske markedet. Helikoptrene de ønsker å selge inn er i AW familien, henholdsvis AW139, AW169 og AW189. Videre forteller de om sikkerhetsfilosofiene som blir brukt i de forskjellige helikoptertypene. Kravet om å kunne fly 30 minutter uten olje i hovedgirkassen har de bestått på alle typene. AW169 skal klare 33 minutter, AW139 50 minutter og AW 189 hele 60 minutter!

Kabinene er designet for at hver nødutgang skal kunne brukes av to personer slik at en eventuell evakuering skal utføres raskt og smidig. Leonardo gir konferansedeltagerne en detaljert gjennomgang av de tre typene. Den mest interessante typen for norsk sokkel er gjerne AW189 med muligheten for 19 passasjerer. Det er produsert rundt 115 eksemplarer av denne i dag. AW189 er også sertifisert med Ice Protection System som gjør at den er godt egnet til operasjoner i Norge.

 

Østnes Helicopters

Frode Østnes fra Østnes Helicopters i Oslo jobber som representant for Airbus Helicopters i Norge. Innlandsbransjen ligger omtrent 30 år bak offshorehelikopterbransjen sier Østnes. Siden LO Helikopterutvalg begynte sitt arbeid med innlandshelikopter har de sett en akselererende økning i sikkerhet. Østnes forteller om endringer som er implementert på H125, som Airbus har levert rundt 7000 eksemplarer av. Nytt utstyr som kollisjonsdyktige seter, krasjsikre drivstofftanker og flydataopptaker er blitt standard utstyr på typen.

 

Helikoptersikkerhetsstudie 4

I Januar i år ble endelig Helikoptersikkerhetsstudie 4 utgitt. Tony Kråkenes fra SINTEF presenterer studien for konferansedeltagerne. Kråkenes jobber i gruppen som heter sikkerhet og pålitelighet. Denne studien var ett samarbeid mellom SINTEF, NTNU, Imperial College of London og Brim.

Kråkenes forteller om tiltakene de har anbefalt i studien. Det påpekes også at tiltakskapitelet i rapporten er det aller viktigste. Rapporten er nå levert og arbeidet videre faller på hele bransjen. Det er hele 19 anbefalte tiltak og ytterligere 20 prioriterte tiltak for å forbedre sikkerheten offshore.

 

Heidi Wullf Heimark, daglig leder i Bristow Norway AS

Wullf Heimark stiller villig opp på helikopterkonferansen og presenterer offshorehelikopteroperatørenes hverdag. Wullf Heimark tar opp problematikken rundt delemangel, kannibalisering av deler fra andre helikoptre og hvilke konsekvenser det får for helikoptertrafikken ut i Nordsjøen.

 

Andre dag av Helikopterkonferansen

Arne Martin Gilberg fra Aircontact Group er først på podiet. Aircontact Group representerer Lockheed Martin og Sikorsky i Norden. Sikorsky Aircraft ble stiftet i 1923 og har 100 års jubileum i år. Etter en kort historietime går Gilberg over til å fortelle om S-92A.

Det flyr 108 S-92A i Nordsjøen, av de omtrent 266 helikoptrene som er i drift globalt. Han avkrefter rykter om at S-92A er på vei ut, og viser blant annet til store bestillinger i USA. Typen skal ha videre støtte i minst 40 år til.

 

Fra 2025

Alle nyproduserte S-92 selges med ny fase fire hovedgirkasse og betegnes som S-92A+ fra år 2025. Den nye girkassen i aluminium veier omtrent 66kg mer enn dagens girkasse som er laget av magnesium. For å kompensere for denne vektøkningen reduseres annen vekt ved hjelp av nydesignede seter, ny hatt på hovedrotoren og LED strobelys. Gilberg forteller videre om Norges nye maritime helikopter, MH-60R Seahawk. Sommeren 2025 kommer de tre første til Norge, og året etter kommer flere. Det er samme helikoptertype som US Navy bruker i dag. Det er produsert rundt 820 Seahawks som brukes verden over.

 

Tor Nørstegård, havariinspektør ved Statens havarikommisjon

Han har lang erfaring med havariarbeid og har jobbet med dette lang tid. Han har blant annet vært leder for arbeidet etter Norne- og Turøy ulykkene. Videre forklarer Nørstegård hvordan kommisjonen arbeider og hvordan den er bygd opp. Han tar oss gjennom prosessen etter Turøy-ulykken, og hvordan arbeidet fungerte og hvilke sikkerhetstilrådinger som kom som følge av ulykken.

 

Svein Johan Pedersen, tilsynsdirektør i Luftfartstilsynet

Pedersen sitter i samarbeidsforum, og forteller litt om sammensetningen til forumet hvor blant annet NHF deltar sammen med en rekke andre aktører. Samarbeidsforum skal jobbe med tilrådningene fra HSS-4 og fordele eierskap av de forskjellige tilrådningene. De skal også følge med på status for å følge opp om tilrådningene blir etterfulgt.

Sikkerhetstema for tiden er uønskede hendelser med droner, tilgang til reservedeler og tilstand på helikopterdekk. Dronehendelser i løpet av det siste året har vært svært problematisk og er ett arbeidsområde. Det er i dag rundt 120 helikopterdekk offshore og omtrent 20 på land (sykehus ol).

For noen år siden ble det uttrykt bekymring av samarbeidsforum omkring tilstand og tilsyn ved helikopterdekk. Tilsyn av helikopterdekk offshore faller inn under petroleumstilsynet. Tiltak som er gjort er å doble frekvensen på tilsyn fra 8 i 2021 til 16 i 2022 og for de neste 5 årene. En av utfordringene er at mange offshore helikopterdekk har fått ulike dispensasjoner for videre drift.

 

Det er alltid kjekt

Å møte gjengen fra LOs Helikopterutvalg er alltid kjekt! Helikopterkonferansen er også en fin arena for å høre bekymringene til andre arbeidstakergrupper i oljebransjen, og for å få litt innspill på hva passasjerenes fokus er. Konferansen var større enn i fjor, og med enda flere foredragsholdere. Spesielt kjekt var det å høre innlegget fra Heidi Wullf Heimark, Accountable Manager i Bristow Norway AS. Undertegnede ser fram til neste års konferanse, og gleder meg til å se hva Helikopterutvalget finner på til da.

 

– Jostein Karlsen, Styremedlem Økonomi