I forbindelse med den tragiske ulykken ved Sotra den 28. februar, har NHF fått mange henvendelser med spørsmål fra media, passasjerer og andre aktører. Helikopter er en viktig del av det norske samfunnet, både innen redningstjeneste, luftambulanse, og transport. Spesielt innen energibransjen offshore, er helikopteroperasjoner sentrale for å transportere arbeidere trygt til og fra offshore installasjonene.
Når en ulykke inntreffer, blir det derfor mye usikkerhet, og særlig passasjerene og deres familier kan føle seg utrygge. Ofte er dette som følge av manglende informasjon og innsikt i hva helikopterbransjen er, og hvorfor det er trygt å fly helikopter offshore i Norge. På bakgrunn av dette ønsker NHF å lage en liten artikkelserie om forskjellige temaer innen helikopterdrift og vedlikehold, slik at informasjonen skal være lettere tilgjengelig. På bakgrunn av at majoriteten av helikopterpassasjerer reiser med offshorehelikopter, er det den delen av bransjen vi vil fokusere mest på.
Helikopterulykken skjedde under SAR trening
Selv om helikoptertypen i ulykken ved Sotra, var den samme som blir brukt i passasjertransporten offshore, er det svært viktig å forstå at det er store forskjeller i operasjonen eller bruken mellom passasjertransport og redningstjeneste (SAR). For eksempel skjedde denne ulykken under SAR trening i svært lav høyde over sjø i mørket, noe som er en situasjon passasjertransporten ikke befinner seg i. Ved SAR trening under slike forhold er sikkerhetsmarginene nødvendigvis noe mindre, noe som øker risikoen for at uhell kan skje. Imidlertid er helikopterselskapene og mannskapet svært bevisste på dette, og det blir gjort mange tiltak for å redusere risikoen under slik trening til et minimum.
Det vi vet ut fra informasjonen Havarikommisjonen har delt om ulykken så langt, er at det ikke er gjort vesentlige funn som påvirker den umiddelbare flysikkerheten. Siden Havarikommisjonen både har tilgang til mannskapet som overlevde ulykken og data fra eksempelvis ferdsskriver, føler vi oss derfor trygge på at informasjonen de har delt, er basert på gode vurderinger om at flysikkerheten er ivaretatt. NHF har samarbeidet med Havarikommisjonen både gjennom Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel og andre saker, og vi har full tillit til den gode jobben de gjør.
https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/24-203
Flysikkerhetsnivået i offshore helikopterbransjen
I Norge er vi i den heldige situasjonen at flysikkerhetsnivået for offshore helikopteroperasjoner har over tid siden 1966, til tross for helikopterets svakheter i design, ytelse og stabilitet, blitt redusert til et nivå som er jevngodt med ruteflyging med fly. I Norge er det altså like trygt å reise med helikopter offshore, som å reise med vanlig rutefly. Dette er blant annet et resultat av systematisk sikkerhetsarbeid, samarbeid og vilje fra aktørene til å investere i sikkerhet.
Særlig rundt årtusenskiftet da ulykkesraten i offshore helikopterbransjen ble redusert dramatisk, skjedde det mye: SINTEF Helikoptersikkerhetsstudie 2, NOUene, Etableringen av Offshore Norge anbefalt retningslinje 066, og etableringen av Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel. Alt dette dannet grunnlaget for et viktig og unikt nasjonalt arbeid som har pågått over mange år, og senere dokumentert i flere helikoptersikkerhetsstudier, senest SINTEF Helikoptersikkerhetsstudie 4 publisert i 2023. De anbefalte tiltakene fra Helikoptersikkerhetsstudie 4 blir systematisk fulgt opp av Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel, og aktørene er i gang med å implementere tiltakene i egne organisasjoner.
Luftfartstilsynet skriver på sine nettsider at det er et generelt høyt sikkerhetsnivå innen offshore helikopterbransjen. Statistikken på bildet under er hentet fra Luftfartstilsynets nettside, og selv om den ikke tar med 2022 og 2023, vet vi at det heller ikke disse årene var noen ulykker. Siden ulykken ved Sotra i februar 2024 skjedde under SAR trening, mener vi at den skal holdes utenfor denne statistikken, men vi vet ikke hva Luftfartstilsynet vil gjøre når statistikken skal publiseres til neste år.
Ulykkesstatistikk sammenstilt med aktivitetsnivå. I 2022 og 2023 var det heller ingen ulykker i denne bransjen.
Internasjonalt har det derimot vært en annen trend, noe som er dokumentert gjennom den seneste statistikken til Helioffshore vist på bilde under. Dessverre har vi ennå ikke tallene fra 2023, men i 2022 var det totalt 11 ulykker med «vestlige helikoptertyper», noe som er vesentlig høyere enn foregående år. Denne statistikken er ikke relevant for oss her i Norge, men den viser at det fortsatt er viktig å ha fokus på å ivareta og også forbedre flysikkerheten på den måten vi gjør nasjonalt i dag.
Helioffshore sin internasjonale ulykkesstatistikk viser en stor økning i antall ulykker i 2022, men statistikken for 2023 er ikke publisert ennå.
Kilde: https://www.helioffshore-industry-report.org/accident-numbers
I de neste artiklene vil vi ta for oss forskjellige temaer som omhandler hva vi gjør og hvordan vi jobber for å gjøre helikopterreisen trygg. Hvor mange artikler det blir er vi usikker på, men ta gjerne kontakt om du har temaønsker, ris eller ros.
Grundig Pre Flight Check utført av erfarne flyteknikere før hver flytur, er kanskje ett av de viktigste bidragene til det høye sikkerhetsnivået i den norske delen av offshore helikopterbransjen.
Norsk Helikopteransattes Forbund
Din sikkerhet – Vårt ansvar