I år har NHF sammen med NHO vært så heldige å få være vertskap for den femtiførste AEI kongressen. Sist kongressen var i Norge var i 1999. Da på Gardermoen som samtidig fylte 1-års dag. I 1999 var 17 organisasjoner fra 16 land representert. I år hadde vi gleden av å beverte 13 organisasjoner fra 11 land med til sammen 34 oppmøtte medlemmer og observatører.
20. September fikk NHF-Leder Øyvind Strøm æren av å ønske alle oppmøtte velkommen til AEI-styremøte i Helikopterhuset på Sola, før AEI-styret presenterte seg selv. Agendaen ble raskt gjennomgått av AEI-President Ola Blomqvist som benyttet sjansen til å be delegatene stille til valg på de ledige stillingene i AEI-styret. Etter litt økonomiprat og oppnøsting av løse tråder fra forrige kongress kom vi fram til et av årets hovedtemaer; mangel på kompetent personell.
Etter pandemien har mange flyteknikere funnet seg annet attraktivt arbeid, og kommer derfor ikke tilbake til industrien vår. Dette var gjengangeren for alle rapportene som ble lagt fram av delegatene fra hele verden.
Båttur inn Lysefjorden
Etter styremøtet var det tid for tur med båten MS Sandnes. En regntung onsdagskveld dro vi fra kaien i Stavanger. Mannskapet om bord MS Sandnes navigerte oss trygt inn i Lysefjorden. Underveis ble vi servert en nydelig sjømatbuffet akkompagnert av kald og god drikke fra baren. Da vi endelig nådde Preikestolen lettet været og vi fikk tydelig se fjellplatået høyt der oppe, 604 meter over vannflaten.
Preikestolen ruver 604 meter over havflaten
I takt med motorduren ble det spilt Creedence Clearwater fra en flott og tidsriktig Tandberg båndopptaker.
De stupbratte fjellsidene med sine mange fossefall fikk mange av passasjerene til å måpe. Og på hjemturen fikk noen av oss bli med en tur ned i motorrommet for å se på den sekssylindrede Atlas Polar dieselmotoren som yter 1800 hestekrefter. Etter en runde i maskinen fikk i hvert fall undertegnede en forståelse for at våre arbeidsforhold i hangar nok er noe bedre enn for maskinistene som jobbet om bord da denne skuten gikk i trafikk langs norskekysten.
Med sine 6 sylindre yter denne maskinen 1800 hestekrefter!
Motortelegrafen oppe til høyre, og strømtavlen til venstre
Og hvert av de seks eksosrørene holdt stødige 200 grader. Det var varmt og godt i maskinen!
AEI-kongressen 2023
21. September ønsker AEI-Visepresident og NHF-Leder Øyvind Strøm alle velkommen til årets AEI-kongress som for første gang avholdes på Sola. AEI-President Ola Blomqvist forteller hva AEI jobber med i disse tider. Blant annet utvikling av regelverket internasjonalt, utfordringer med underbemanning og økende problemer med psykisk helse.
NHF-Leder Øyvind Strøm alle velkommen til årets AEI-kongress
Statssekretær Bent-Joachim Bentzen (Sp) har akkurat vært på Solakonferansen. Han har tatt turen innom AEI-kongressen. Sikkerheten innen norsk luftfart er god, men det er et kontinuerlig arbeid med å holde nivået høyt, sier Bentzen. Han presiserer også at det åpnes ny flyingeniørlinje ved NTNU i Trondheim, som forhåpentligvis vil øke tilgangen på personell i administrative stillinger i framtiden.
Statssekretær Bent-Joachim Bentzen (Sp) tok turen innom AEI-kongressen i år
100-årsjubileum
Kåre Halvorsen fra havarikommisjonen har også tatt turen til Sola denne Torsdagen. Ifølge Halvorsen er luftfarten den tryggeste formen for transport. Dette takket være felles internasjonale regler. For å opprettholde en slik standard er bransjen avhengig av at alle rapporterer hendelser og uregelmessigheter, store som små, for å videre kunne forbedre sikkerheten. En trend kommisjonen ser nå er at det er flere organisatoriske problemer enn enkeltpersonsfeil som står for flesteparten av hendelsene. Og de operative er flinkere til å rapportere enn teknisk.
Ordføreren
Vi har inviter ordføreren i Sola kommune, Tom Henning Slethei (FrP) til kongressen i år. Han ønsker alle velkommen til Sola. Sola har lange tradisjoner innen luftfart, og slik skal det også være i fremtiden, sier Slethei. Sola kommune er en viktig energi- og teknologikommune, og tilrettelegger for utvikling av næringslivet.
Godt oppmøte på årets AEI-Kongress
EASA
I år er vi så heldig å få leder for vedlikehold og produksjon i EASA, Eugenia Diaz Alcazar til Norge. EASA har lenge jobbet med å revidere Part-66. Alcazar sier at dette arbeidet skal være ferdig en gang i 2025. Andre ting EASA jobber med er ansvarsområder for B1 og B2 support staff, retningslinjer for luftdyktighet og regelverk for hybrid- og elektriske luftfartøy. De ønsker å ta vekk aldersgrensen på 21 år for AML, og det jobbes også med innføring av Part-66 B1.E, som er et elektronisk sertifikat du kan ha på mobilen. Det er med andre ord mye som skjer i kulissene.
Utfordringer i Australia
Chris Burleigh fra Australian Licensed Aircraft Engineers’ Association (ALAEA) forteller at de har fått cirka 250 nye medlemmer som jobber i helikopterselskaper som flyr offshore, og det er gjort et godt stykke arbeid av de som kommer fra denne delen av industrien. ALAEA har også arbeidet i samarbeid med industrien for å stimulere til rekrutteringen av nye lærlinger. I ALAEA har de kun teknikere med sertifikat som medlemmer, mens mekanikerne er organisert hos andre foreninger. De prøver å få endret dette, slik at de også kan ivareta de som etterhvert kommer til å bli teknikere.
Mange om beinet
Robert Swankhuizen er President i Dutch Association of Aviation Technicians (NVLT).
Han kunne fortelle at de forskjellige foreningene i Nederland har en del uoverensstemmelser. De har hard konkurranse med andre forbund, blant annet på økonomi. Dette gjør at foreningene er mindre og har mindre gjennomslagskraft ved forhandlinger. I Norge står vi sterkere da de fleste er samlet under en og samme paraply. NVLT viser også bekymring for den store mangelen på kvalifisert og kompetent personell, og at det generelt rekrutteres for lite folk til bransjen.
Årets gallamiddag ble avholdt på Quality Airport Hotel Stavanger
Det har vært svært gøy å få lov å være vert for AEI-kongressen 2023. Det har medbragt mange nyttige diskusjoner og et interessant innblikk i andre forbunds hverdag. Vi ser nå fram til å møte de igjen på neste års kongress i Sydney, Australia.
Tom Erik Økvik