I slutten av september ble den femtiende AEI (Aircraft Engineers international) kongressen holdt på øya Mauritius i det sørvestlige Indiahavet. AEI ble startet for 50 år siden og er en ikke-politisk, upartisk og ideell organisasjon. De er et forbund som dekker saker av faglig og etisk art, og medlemmene er ingeniører, mekanikere og teknikere fra hele verden. De er den eneste internasjonale organisasjonen for lisensierte flyingeniører og teknikere.
På Mauritius var det sol og temperaturer mellom 25 og 30 grader. Dette er midt i blinken for de to NHF representantene, leder Øyvind Strøm og nestleder Tommy Olsen som hadde tatt den lange turen ned for å delta på årets kongress.
Tross vansker med å finne flybilletter og utallige ombookinger kom de til slutt fram. Dessverre var det mange representanter som ikke var like heldige, og flere kunne ikke møte på grunn av kansellerte flyvninger. Totalt møtte 17 delegater.
Jubile kongressen ble arrangert av Air Mauritius. Air Mauritius er det nasjonale flyselskapet med hovedbase i Mauritius hovedstad, Port Louis. Selskapet ble etablert i 1967 og startet flyvninger i 1972. De flyr omtrent 850 000 passasjerer til 30 forskjellige destinasjoner årlig.
Leder Øyvind Strøm og nestleder Tommy Olsen som hadde tatt den lange turen ned for å delta på årets AEI kongress.
Velkommen til Mauritius
Kongressen ble introdusert av AEI president Ola Blomqvist som innledet med litt praktisk informasjon og oppfordret deltakerne til å presentere saker og temaer fra deres foreninger. Det ble også etterspurt om det var foreninger til stede som ønsket å arrangere de kommende kongressene. Foreningen fra Australia har sagt at de ønsker å arrangere kongressen i Sydney i 2024. Lokasjon for neste år er enda ikke avgjort.
AEI ønsker flere medlemsorganisasjoner. Det er flere organisasjoner som har søkt og vist interesse, men få eller ingen har ønsket å bidra økonomisk. Det har ikke blitt tatt inn noen nye organisasjoner siden forrige AEI kongress.
Fra venstre: leder av flyteknikerorganisasjonen på Mauritius Eric Pierre, leder av AEI, Ola Blomqvist,
Mauritius transportminister Alan Ganoo, direktør i luftfartstilsynet på Mauritius, Iswarduth Pokhun,
og Mauritius første flytekniker, Jacques Gentil. Foto Tommy Olsen
Mauritius flyteknikerorganisasjon
Under den offisielle åpningen ønsket lederen av Mauritius flyteknikerorganisasjon Eric Pierre de oppmøtte velkommen, og fortalte om historien bak den flytekniske utviklingen på øya. Den første flyteknikeren de hadde på øya ble utdannet hos flyselskapet Qantas, og miljøet har utviklet seg kraftig etter dette. Air Mauritius er den store arbeidsgiveren som både utfører vedlikehold på egne fly, og for andre operatører som flyr til øya. For lokalforeningen er det viktig å få anerkjennelse for arbeidet flyteknikerne gjør, fordi dette ofte havner I skyggen av de mer daglige operasjonene.
AEI presidenten åpnet så offisielt kongressen. Ola snakket også om hvilken viktig rolle flyteknisk personell har for flyselskapenes operasjoner, og la vekt på at flyteknikeren ofte er en glemt yrkesgruppe.
Jacques Gentil, er Mauritius første flytekniker. Han fortalte om arbeidet som har vært gjort på Mauritius for å styrke det flytekniske arbeidet. Han mente at de var kommet langt, men at de fortsatt har et stykke igjen å gå.
Iswarduth Pokhun, direktør i luftfartstilsynet på Mauritius snakket om hvor viktig det er å holde oppe sikkerhetsstandarden innen luftfarten. Han har et godt samarbeid med flyteknikerforbundet på Mauritius og får derfor tilført kompetanse og nødvendige innspill fra bransjen.
Alan Ganoo
Mauritius transportminister Alan Ganoo ønsket alle velkommen til Mauritius. Han har tett oppfølging med det mauritiske luftfartstilsynet og gjorde det helt klart at det ikke er akseptabelt å ha lave standarder innenfor luftfarten. Det er viktig at de reisende føler seg trygge og det er derfor myndighetenes rolle er å kontrollere og holde standarden oppe.
Fred Bruggeman
Generalsekretær Fred Bruggeman presenterte sin rapport og forrige års kongressreferat. Han la vekt på at det var veldig godt å ha en fysisk kongress hvor han kan møte alle medlemmene igjen. Det har vært tungvint og vanskelig å føre nettbasert kongress slik som i fjor. Det viktigste er å ha god kommunikasjon både i konferanserommet, men også i de uformelle samtalene utenfor møterommet.
Luftfartsbransjen kommer seg sakte igjen etter pandemien. Men det er fortsatt mangel på kvalifisert personell. Spesielt mangel på personell på flyplassene, gjør at resten av bransjen bremses opp. Produksjonen hindres av denne mangelen. Ansatte har fått nok av lange arbeidsdager og underbemanning, og slutter på grunn av dette.
De forskjellige landene i Europa har og forsvarsgrener som ansetter mye folk som tidligere jobbet i den sivile bransjen. De betaler bedre, og er ikke berørt av pandemien på samme måte. I tillegg er krigen i Ukraina en drivende effekt på at landenes forsvarsgrener får større økonomiske budsjetter, og derfor kan tilby bedre betingelser til personellet.
Det er også et problem med at det brukes mye ukvalifisert personell. India har vært et foregangsland for å stoppe dette. De har krevd at det minst skal være en kvalifisert tekniker per base der selskapene har operasjoner.
Australia
Representantene fra Australia kan fortelle at alle flyselskapene deres er på vei ut av Covid restriksjonene. De trenger mennesker med kompetanse og det tilbys gode pakker for de som ønsker å jobbe i Australia. Spesielt tilbys dette til personell fra India og Malaysia. Treningen av teknisk personell tar seg også opp, og det ser ut til å bli mer enn før pandemien.
Når det gjelder kvaliteten på treningen er denne dessverre på vei nedover. Bransjen trenger billigere trening og opplæring. Mye trening foregår nå over internett, eksempelvis fra Pakistan. Lønnsmessig er lønna på vei opp sammenlignet med før pandemien. Dette skyldes nok at det er en generell mangel på arbeidskraft.
Det er ikke bare teknikere det er mangel på, men alle typer bakkemannskap. Mange fly står fortsatt på bakken på grunn av manglende personell til å utføre sårt nødvendig vedlikehold.
EASA
Jeremie Neveux, senior ekspert på luftdyktighet i EASA snakket om regelverksrevisjonene EASA jobber med for tiden. Dette er blant annet revisjon av Part-66 kravene, endringer i CAMO, krav til integrert safety management system (SMS) i Part-145, og regelmessig oppdatering av sertifiseringsspesifikasjonene for store luftfartøy.
Videre gikk han i detalj gjennom regelverksendringene. Det ble da stilt spørsmål fra salen om det blir arrangert workshops for å lære mer om SMS, og dette kunne han bekrefte at EASA ønsker å gjennomføre.
AEI tekniske komité
Geir Ove i AEI tekniske komité presenterte seg selv, og innledet med at han har byttet jobb fra SAS til KAMS. I Kongsberg Aviation Maintenance Services jobber han med kvalitetssikring. Dette gjør at han jobber opp mot den militære virksomheten og det militære regelverket.
Det har vært veldig lav aktivitet i AEI i 2021, så han henstilte til at organisasjonen må styrkes, og komme mer i inngrep. Saker det har vært jobbet med I løpet av 2021 er Part-66 regelverksendringer, noe som fortsatt er pågående arbeid. Det innebærer nye opplæringsmetoder og nye undervisningsteknologier.
EASA arbeider med en revisjon for å adressere mangler identifisert i Part-66. Det gjelder blant annet typekurs for svært gamle luftfartøy, oppgavelisten for on-the-job training (OJT), implementere mer praksis i utdanningen og oppdatering av et aldrende pensum.
Fremmøtte representanter på årets AEI konferanse. Foto Tommy Olsen
Oppdateringer
Med dette vil det bli en oppdatering av basic modulene som studenter må gjennomgå for å få ut sin vedlikeholdslisens. Kategori B3 autorisasjon (Fartøy med stempelmotor uten trykkabin, som veier under 2000 kg) blir spesielt revidert. De ønsker også å flytte OJT fra Part-66 til Part-145, men dette kommer nok ikke til å skje med det første.
Elektrisk framdrift skilles også ut som en egen kategori. Dette er en spesiell kategori som AEI må ta stilling til. Det må først kartlegges hvordan elektriske fly skal håndteres og hvordan medlemmene i AEI ønsker at AEI skal forholde seg til dette regelverket.
Det foregår mye arbeid rundt kompetansebasert trening. Dette er ren teoretisk trening. Her er det viktig å følge med, fordi man da kan trene til eksamen ved å kjøpe spørsmålene og svarene, og kun trene på eksamen. Med kompetansebasert treningssystem er det veldig vanskelig å teste de praktiske ferdighetene, og dette er identifisert som en stor svakhet i systemet.
Blant delegatene
Portugals delegat snakket om manglende effekt ved rapportering til tilsynsmyndigheten EASA. Det er lite respons fra myndighetene etter at man har sendt inn rapporter, og dette er svært frustrerende for dem som faktisk bruker tid på å sende inn rapporter. Dette dreper den gode rapporteringskulturen som har blitt bygget opp gjennom mange år. AEI ønsker å adressere dette direkte i eget brev til EASA og EU-kommisjonen.
Aerospace Maintenance Competition
En representant fra AEI informerte om den årlige vedlikeholdskonkurransen for luftfart og hvordan de har deltatt. Det er 90 lag som deltar i konkurransen fra 15 forskjellige land. Det er fem deltagere per lag. Øvelsene går ut på forskjellige standardoppgaver for teknikere.
Hovedoppgaven for konkurransen er å promotere den flytekniske bransjen. De ønsker å stille med et lag fra AEI neste år. Det trengs da både B1 og B2 teknikere med erfaring fra fly og helikoptervedlikehold. Konkurransen går over tre dager, med to dager i selve konkurransen.
Takk til Mauritius!
Tom Erik Økvik
Styremedlem Informasjon
Tommy Olsen
Nestleder