Heli Expo 2017, Dallas, Texas

Heli OneÅrets Heli-Expo er den største noen gang, og det var veldig mye interessant å se på. Alt fra leverandører av børsteblokker til generatorer, til alle de store helikopterprodusentene var til stede.

 

 

 

 

 

 

H160 fenestronAirbus Helicopters hadde stor stand, men hadde stort sett bare de mindre helikoptermodellene på utstilling opp til H160. Dessverre var ikke H175 utstilt, slik at vi fikk sett på den. AH fokuserte mye på ny type avionikksystem, Helionix, samt supportavtaler som de kunne tilby kundene.

Airbus Helicopters presenterte Helionix på følgende måte:

Helionix is a fully integrated system that cuts the amount of required equipment in half, meaning easier maintenance and a significant weight reduction.

With the situational awareness system in the middle of the
instrument panel, the pilot can quickly see a digital display of the helicopter’s terrestrial (obstacles, terrain) and aerial (presence of other aircraft) environments. To prevent dangerous situations, the HTAWS (Helicopter Terrain Awareness System) warns the crew well in advance of any land-based obstacles in the vicinity of the current flight path.

The new avionics system includes a centralized maintenance function that monitors the status of all the helicopter’s sub-systems. Troubleshooting can quickly be performed via a ground-based diagnostics tool, and maintenance activities are fully optimized.

The cutting-edge Human-Machine Interface (HMI) displays all flight parameters and flight management data on a single screen. The Part Time Display is a new concept. A summarized version of the flight parameters can be displayed to help the pilot quickly analyze and assess the situation in order to remain fully concentrated on the mission.


DSC03487Hos Sikorsky var det også stor stand med S-92 SAR som skulle leveres til Korea som hovedattraksjon. Det ble visst film fra deres siste nyvinning, inflight Hums monitoring. Dette er et samarbeid mellom Sikorsky og PHI, der man har live download av Humsdata til bakken hele tiden mens maskinen flyr. Sikorsky planlegger å tilby denne løsningen også i Nordsjøen, men må få på plass en geostasjonær satellitt først. Dette kan mulig løses gjennom Lockheed Martin, som er deres eier. 

 

 

 

 

AW189Leonardo Helicopters hadde mange helikoptre på display, men den som var mest interessant for oss var AW189. Denne maskinen så veldig bra ut, men hadde lite plass til bagasje.

Specs på AW189 er som følger:

MTOW: 8,300/8,600 kg

Powerplant: 2 x General Electric GE CT7-2E1 (2,000 shp class each) with FADEC and built-in particle separator  and one APU (60 kW)

Crew/passengers: 1 or 2 pilots and up to 19 passengers

Oil and Gas features

The AW189 is the latest-generation 8.3 / 8.6 tonne, twin-engine helicopter, designed to answer the growing ‘offshore’ market demand for a versatile and affordable platform.

Belonging to the Helicopter Division Family of products with AW169 and market-leading AW139, mixed-fleet operators can leverage the advantage of a common design philosophy across platforms.

AW189 cabinLEADING FEATURES for Oil and Gas

Large, flat floor space with accommodation for up to 19 passengers (4 rows aligned with emergency exit windows.

Exceeds the airworthiness requirements of the most recent EASA/FAA amendments in the transport category (Part 29), qualifying for the most stringent guidelines of the major OGP companies.

The main gearbox benefits from an unparalleled 50 minute ‘dry-run’ capability.

Powered by two GE CT7-2E1 engines, delivering high speed and superior performance in hover and Cat. A

The open-architecture avionics suite includes a fully digital glass cockpit with four 8”x10” displays (AMLCD), a 4-axis dual-duplex digital automatic flight control system (DAFCS) and dual Flight Management Systems (FMS), minimising pilot workload during VFR/IFR flight.

 

 

Bell 525 CockpitBell Helicopters hadde en mockup av 525 på display. Maskinen innehold interiør og cockpit, men hardware oppe på «taket» var ikke til stede.

 

 

 

 

DSC03491

Det mest spennende i år fra Bell var deres konseptmodell FCX-001. Dette er en maskin som Bell ser for seg i fremtiden, og har blant annet ikke konvensjonell halerotor. Maskinen baserer seg på å bruke kun ny teknologi, og det ble kjørt virtual reality fremvisninger inne i maskinen for de som ønsket det. I tillegg til dette spesielle anti-torque systemet som baserer seg på jet-dyser istedenfor vanlig halerotor, skal også hovedrotorbladene ha variabel geometri. Ut fra modellen som var utstilt vil bladene bli hengslet i den ytterste meteren, og dette gjør at maskinen kan optimaliseres for forskjellige operasjonsmønstre.

Det skal også nevnes at Bell Textron Helicopters har sin hjemmebase i Dallas, og var dermed på hjemmebane. De hadde stor stand, og viste frem mange av sine produkter.

 

 

 

T53Det var også svært mange andre utstyrsprodusenter til stede. Store produsenter som GE, UTC Aerospace, Rolls Royce og Garmin kan nevnes. Disse hadde store stander, der deres produktlinjer ble presentert.

Når det gjelder helikopteroperatørene var det heller dårlig representasjon. Bristow stilte med en liten stand, som i hovedsak bestod av mennesker som representerte Bristow Flight Academy. PHI var til stede med en liten stand, og det kan nevnes at en AW139 hos Leonardo Helicopters var lakkert i ERA farger.
Når det gjelder CHC, skulle de være representert sammen med Heli-One. Heli-One hadde en stor stand, men den ble i hovedsak brukt til møter, og det var ingen spesielle tegn til at CHC var til stede, utenom at noen av maskinene var avbildet på reklameplakatene. 

 

DSC03498På utstillingsbiten som omhandlet helikoptre på display, var det mange helikoptre av mindre modeller som Bell 212, Robinson av diverse utgaver, men også større helikoptre som BlackHawk og en Chinook.
Det mest eksotiske som var utstilt var nok likevel en MI-24 Hind, som Heritage of Helicopters hadde utstilt. Dette var en maskin som de hadde «tatt vare på» etter den kalde krigen, og maskinen var registert som experimental.

 

 

 

 

 

Møte med Airbus Helicopters, Régis Magnac og Frode Østnes,

Innledningsvis snakket Magnac kort om ulykken, og deres medfølelse. Han gjorde det klart at når AH snakker om maintenance inkluderer dette også vedlikehold utført på fabrikken, slik at uttalelsene i etterkant av Turøyulykken like mye dreide seg om deres vedlikehold, som om det vedlikeholdet som er gjennomført i Norge.

Videre viste Magnac en presentasjon der fremdrift i AH’s undersøkelser av havariet. De har forsket en god del på lagrene som brukes i epicyclic, og kommet til noen konklusjoner der. Dette dreide seg i hovedsak om fordeling av krefter i lagerbanen, og disse er forskjellig mellom de lagrene som AH selv produserer og de lagrene som den tyske lagerprodusenten FAG lager på oppdrag fra AH.

Møte med Sikorsky, Arne Martin Gilberg, Johan Chr. Stenersen og Alex?

Sikorsky hadde S-92 SAR maskin på display, og vi fikk en gjennomgang av hva denne maskinen hadde av spesialutstyr. Videre fortalte Sikorsky at de skulle levere maskiner til presidenten i USA, og kom derfor av den grunn til å være i markedet i lang tid fremover. Presidenten bytter deler ved ¼ av gangtiden, så fokus på aftermarket support er viktig for Sikorsky. Etter de ble oppkjøpt av Lockheed Martin har det også blitt satt fokus på deleleveranse på en helt annen måte enn tidligere. De har i det siste året åpnet flere fremskutte lagre, blant annet i Aberdeen, Stavanger, Brasil og Australia, for å kunne yte enda bedre service for operatørene som flyr Sikorskyprodukter.
Når det gjelder tail rotor pitch change bearing, har Sikorsky satt i gang et kvalitetskontrollprogram hos leverandøren av lagrene til dette systemet. De har også utviklet en temperaturovervåkningsplugg som skal gjøre det lettere for teknisk personell og overvåke status for lageret. Det vil komme en redesign etter hvert, men dette vil nok ta litt mer tid. Hums overvåkningen av systemet er også endret, slik at alarmer trigges på et tidligere nivå enn før.
Når det gleder MGB oil filter DPI problematikken, har de fått delene til undersøkelse, og har konkludert med at bypass-ventilen kommer i osilasjon på grunn av at filteret tettet seg veldig kjapt. Det ses på en løsning for dette, men det vil nok også ta tid. Sikorsky vurderer muligheten for gjentakelse som liten, spesielt etter de har lagt ned forbud med å fly med «poppet» oljefilter.
Når det gjelder SAR-autopilot, hadde ikke Sikorsky noen spesielle prioriteringer, men ønsker feedback fra brukerne, slik at de kunne forbedre produktet. 

Årets Heli-Expo er den største noen gang, og det var veldig mye interessant å se på. Alt fra leverandører av børsteblokker til generatorer, til alle de store helikopterprodusentene var til stede.

Airbus Helicopters hadde stor stand, men hadde stort sett bare de mindre helikoptermodellene på utstilling opp til H160. Dessverre var ikke H175 utstilt, slik at vi fikk sett på den. AH fokuserte mye på ny type avionikksystem, Helionix, samt supportavtaler som de kunne tilby kundene.

Airbus Helicopters presenterte Helionix på følgende måte:

Helionix is a fully integrated system that cuts the amount of required equipment in half, meaning easier maintenance and a significant weight reduction.

With the situational awareness system in the middle of the
instrument panel, the pilot can quickly see a digital display of the helicopter’s terrestrial (obstacles, terrain) and aerial (presence of other aircraft) environments. To prevent dangerous situations, the HTAWS (Helicopter Terrain Awareness System) warns the crew well in advance of any land-based obstacles in the vicinity of the current flight path.

The new avionics system includes a centralized maintenance function that monitors the status of all the helicopter’s sub-systems. Troubleshooting can quickly be performed via a ground-based diagnostics tool, and maintenance activities are fully optimized.

The cutting-edge Human-Machine Interface (HMI) displays all flight parameters and flight management data on a single screen. The Part Time Display is a new concept. A summarized version of the flight parameters can be displayed to help the pilot quickly analyze and assess the situation in order to remain fully concentrated on the mission.


Hos Sikorsky var det også stor stand med S-92 SAR som skulle leveres til Korea som hovedattraksjon. Det ble visst film fra deres siste nyvinning, inflight Hums monitoring. Dette er et samarbeid mellom Sikorsky og PHI, der man har live download av Humsdata til bakken hele tiden mens maskinen flyr. Sikorsky planlegger å tilby denne løsningen også i Nordsjøen, men må få på plass en geostasjonær satellitt først. Dette kan mulig løses gjennom Lockheed Martin, som er deres eier.


Leonardo Helicopters hadde mange helikoptre på display, men den som var mest interessant for oss var AW189. Denne maskinen så veldig bra ut, men hadde lite plass til bagasje.

Specs på AW189 er som følger:

MTOW: 8,300/8,600 kg

Powerplant: 2 x General Electric GE CT7-2E1 (2,000 shp class each) with FADEC and built-in particle separator  and one APU (60 kW)

Crew/passengers: 1 or 2 pilots and up to 19 passengers

Oil and Gas features

The AW189 is the latest-generation 8.3 / 8.6 tonne, twin-engine helicopter, designed to answer the growing ‘offshore’ market demand for a versatile and affordable platform.

Belonging to the Helicopter Division Family of products with AW169 and market-leading AW139, mixed-fleet operators can leverage the advantage of a common design philosophy across platforms.

 
LEADING FEATURES for Oil and Gas

  • Large, flat floor space with accommodation for up to 19 passengers (4 rows aligned with emergency exit windows)

  • Exceeds the airworthiness requirements of the most recent EASA/FAA amendments in the transport category (Part 29), qualifying for the most stringent guidelines of the major OGP companies

  • The main gearbox benefits from an unparalleled 50 minute ‘dry-run’ capability

  • Powered by two GE CT7-2E1 engines, delivering high speed and superior performance in hover and Cat. A

  • The open-architecture avionics suite includes a fully digital glass cockpit with four 8”x10” displays (AMLCD), a 4-axis dual-duplex digital automatic flight control system (DAFCS) and dual Flight Management Systems (FMS), minimising pilot workload during VFR/IFR flight

Bell Helicopters hadde en mockup av 525 på display. Maskinen innehold interiør og cockpit, men hardware oppe på «taket» var ikke til stede.  Maskinen vil bli levert med følgende spesifikasjoner:

SPEEDS at max gross wt

Max Cruise

160 kts

296 km/h

Max Range at VLRC*

560 nm

1,037 km

POWERPLANT

Powerplants

2xGE CT7-2F1

CAPACITIES

Standard Seating (20 in wide seats)

2 Flight crew + 16 Passengers

Passenger Cabin Floor Area

88 sq ft

8.2 sq m

High Density Seating

1 or 2 Flight Crew + 20 Passengers

Standard Fuel

650 US gal

2,461 liters

Passenger Cabin Height

54 in

137 cm

Baggage Compartment Volume

128 ft³

3.6 m³

CEILING ALTITUDES

Hover Ceiling IGE

11,200 ft

3,414 m

Hover Ceiling OGE

8,600 ft

2,621 m

WEIGHTS

Max Gross Weight

20,500 lb

9,299 kg

Max Gross Weight (External Load)

21,500 lb

9,752 kg

*Max GW, Sea Level, ISA, standard fuel, no reserves


Det mest spennende i år fra Bell var deres konseptmodell FCX-001. Dette er en maskin som Bell ser for seg i fremtiden, og har blant annet ikke konvensjonell halerotor. Maskinen baserer seg på å bruke kun ny teknologi, og det ble kjørt virtual reality fremvisninger inne i maskinen for de som ønsket det. I tillegg til dette spesielle anti-torque systemet som baserer seg på jet-dyser istedenfor vanlig halerotor, skal også hovedrotorbladene ha variabel geometri. Ut fra modellen som var utstilt vil bladene bli hengslet i den ytterste meteren, og dette gjør at maskinen kan optimaliseres for forskjellige operasjonsmønstre.

Det skal også nevnes at Bell Textron Helicopters har sin hjemmebase i Dallas, og var dermed på hjemmebane. De hadde stor stand, og viste frem mange av sine produkter.


Det var også svært mange andre utstyrsprodusenter til stede. Store produsenter som GE, UTC Aerospace, Rolls Royce og Garmin kan nevnes. Disse hadde store stander, der deres produktlinjer ble presentert.

Når det gjelder helikopteroperatørene var det heller dårlig representasjon. Bristow stilte med en liten stand, som i hovedsak bestod av mennesker som representerte Bristow Flight Academy. PHI var til stede med en liten stand, og det kan nevnes at en AW139 hos Leonardo Helicopters var lakkert i ERA farger.
Når det gjelder CHC, skulle de være representert sammen med Heli-One. Heli-One hadde en stor stand, men den ble i hovedsak brukt til møter, og det var ingen spesielle tegn til at CHC var til stede, utenom at noen av maskinene var avbildet på reklameplakatene.


På utstillingsbiten som omhandlet helikoptre på display, var det mange helikoptre av mindre modeller som Bell 212, Robinson av diverse utgaver, men også større helikoptre som BlackHawk og en Chinook.
Det mest eksotiske som var utstilt var nok likevel en MI-24 Hind, som Heritage of Helicopters hadde utstilt. Dette var en maskin som de hadde «tatt vare på» etter den kalde krigen, og maskinen var registert som experimental.




Møte med Airbus Helicopters, Régis Magnac og Frode Østnes,

Innledningsvis snakket Magnac kort om ulykken, og deres medfølelse. Han gjorde det klart at når AH snakker om maintenance inkluderer dette også vedlikehold utført på fabrikken, slik at uttalelsene i etterkant av Turøyulykken like mye dreide seg om deres vedlikehold, som om det vedlikeholdet som er gjennomført i Norge.

Videre viste Magnac en presentasjon der fremdrift i AH’s undersøkelser av havariet. De har forsket en god del på lagrene som brukes i epicyclic, og kommet til noen konklusjoner der. Dette dreide seg i hovedsak om fordeling av krefter i lagerbanen, og disse er forskjellig mellom de lagrene som AH selv produserer og de lagrene som den tyske lagerprodusenten FAG lager på oppdrag fra AH.

Møte med Sikorsky, Arne Martin Gilberg, Johan Chr. Stenersen og Alex?

Sikorsky hadde S-92 SAR maskin på display, og vi fikk en gjennomgang av hva denne maskinen hadde av spesialutstyr. Videre fortalte Sikorsky at de skulle levere maskiner til presidenten i USA, og kom derfor av den grunn til å være i markedet i lang tid fremover. Presidenten bytter deler ved ¼ av gangtiden, så fokus på aftermarket support er viktig for Sikorsky. Etter de ble oppkjøpt av Lockheed Martin har det også blitt satt fokus på deleleveranse på en helt annen måte enn tidligere. De har i det siste året åpnet flere fremskutte lagre, blant annet i Aberdeen, Stavanger, Brasil og Australia, for å kunne yte enda bedre service for operatørene som flyr Sikorskyprodukter.
Når det gjelder tail rotor pitch change bearing, har Sikorsky satt i gang et kvalitetskontrollprogram hos leverandøren av lagrene til dette systemet. De har også utviklet en temperaturovervåkningsplugg som skal gjøre det lettere for teknisk personell og overvåke status for lageret. Det vil komme en redesign etter hvert, men dette vil nok ta litt mer tid. Hums overvåkningen av systemet er også endret, slik at alarmer trigges på et tidligere nivå enn før.
Når det gleder MGB oil filter DPI problematikken, har de fått delene til undersøkelse, og har konkludert med at bypass-ventilen kommer i osilasjon på grunn av at filteret tettet seg veldig kjapt. Det ses på en løsning for dette, men det vil nok også ta tid. Sikorsky vurderer muligheten for gjentakelse som liten, spesielt etter de har lagt ned forbud med å fly med «poppet» oljefilter.
Når det gjelder SAR-autopilot, hadde ikke Sikorsky noen spesielle prioriteringer, men ønsker feedback fra brukerne, slik at de kunne forbedre produktet.

 

Norsk Helikopteransattes Forbunds Facebook